Friday, June 17, 2011

#Trans Sabah: Part 2 ( KK Walkabout dan Snorkelling )

Haha, lama giler nk update Part 2, which is second day at Sabah. So for 2nd day ni pagi nye kitorang tour KK ( dgn jalan kaki ) and petang Snorkeling kat Pulau Manukan. For KK walkabout, kitorang gerak dari Borneo Backpacker dlm kul 9 pg, sebab pagi tu hujan renyai2 so agak malas nak bergerak,hehe. 1st destination g Sabah Tourism Board, dapatkan info tp org kat situ x layan kitorang pun, mentang2 la kami ni Local je bukan tourist, cehh. Pastu jalan kaki g Atkinson Tour dalam 15 minit jalan kaki, amek2 gambar and gerak g Muzium lak, huhu nak g muzium ni dari Atkinson Tour amek masa dlm 45 minit gak kot,haha...lenguh seh jalan kaki tp ramai2 ok je,heh. Kat kawasan muzim ni ade banyak gak muzium yg boleh dilawati, Muzium Tamadun Islam, Muzium Sabah and de lagi beberapa muzium. Kat muzium tamadun islam just macam pameran kedatangan islam kat Malaysia je so ok la for information. Muzium sabah ni best sikit sebab ade banyak benda leh tgk, like rumah2 tradisional di Sabah. For details leh tgk gambar kat bawah ni.





Balik semula kat Borneo Backpacker dalam kul 2ptg, 2.30 dah kena gerak g Jesselton Point untuk amek bot g Pulau Manukan, for info boleh berada di Manukan sampai kul 5ptg je, so kena cepat la sebab ade xbnayak masa nak snorkelling nanti,hehe. Sampai kat Jesselton Point cari agen yg tawarkan bot skali dgn snorkelling gadjet, tp jgn risau mmg banyak company yg tawarkan kena pandai pilih je. So kitorang naik boat dlm kul 3 sampai kat pulau dlm 3.15 mcm tu. For this time kecewa sikit ngan Manukan, x mcm 1st time dtg dulu masih lagi cantik, laut biru, banyak ikan, sekarang totally different, ikan pun dah x banyak sgt. Tp ada LANDAK LAUT and one of member leh lak kena sengat ngan dis creature,huhu. Scary bila tgk duri panjang tercocok kat kaki dia, tp nasib baik xde yg serius, lepas tu dia leh snorkel balik.hehe. Kat manukan sampai kul 5, lepas tu balik. 







 Done Part 2, wait for Part 3 ( Padas White Water Rafting

2 comments:

  1. haha, aku pegi sini tahun lepas tapi belum tulis lagi cerita ni so okla tu ko dah tulis skit2 wlpun more than 2 months trip ni abes.

    masa aku p manukan tu aku down jgk, yelah..sbb sblm tu aku gi mabul. so mmg terasa sgt la beza coral & ikan kat bawah tu. masa aku p tu bln 4, tgh musim obor2..aku kena sengat obor2 then pastu terus aku fobia nak turun lagi..sbb byk gileeeeee...besar kecik sume ada sbb masa tu musim dia berhijrah. gile arr..so pls avoid bln 4. pd aku tmpt ni dah terlalu commercial, pastu dorg tak control number of tourist yg masuk, dgn org pijak2 coral..so dats y byk coral yg mati. tak selera aku bila pdg bwh laut tgk sume kelabu...sedih

    ReplyDelete
  2. Fatt,
    Haha, ko lg xleh blah siap x tulis lg, aku pun da ingat2 lupa da bila nk tulis entri ni,haha.

    Kann, serius Manukan dah xbest nak snorkelling air nye kelabu giler, sedih r jugak sebab 2 tahun lepas cantik lg air nye, kejap je da xlawa,huhu. Ni yg buat aku rasa nk g Mabul bila ko citer sane cantik, xpe2 next year r kita pulun diving habis2 habisan,haha. X sabar aku nk amek diving license wei,hehe.

    ReplyDelete